Меню блогу
- Газета «Вісник Переяславщини»
Для вчителів
- 10 клас
- 11 клас
- Pascal
Наше опитування
Пошук
Архів записів
- 2016 Вересень
- 2016 Жовтень
- 2016 Листопад
- 2017 Лютий
- 2017 Березень
- 2017 Червень
- 2017 Вересень
- 2017 Жовтень
- 2017 Листопад
- 2017 Грудень
- 2018 Лютий
- 2018 Червень
- 2018 Листопад
- 2018 Грудень
- 2019 Червень
- 2019 Вересень
- 2019 Листопад
- 2019 Грудень
- 2020 Січень
- 2020 Лютий
- 2020 Березень
- 2020 Вересень
- 2022 Жовтень
- 2023 Березень
- 2024 Березень
Корисні посилання
Головна » 2017 » Вересень » 5 » Методичні рекомендації щодо викладання інформатики у 2017/2018 навчальному році
17:30 Методичні рекомендації щодо викладання інформатики у 2017/2018 навчальному році | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 09.08.2017 р. № 1/9-436 У 2017/2018 навчальному році вивчення інформатики у 5-9 класах
загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за навчальними програмами для учнів 5-9 класів, які
розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України за посиланням: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html.
Учні 9-х класів будуть вперше працювати за програмою, розробленою
відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392. Варто зауважити, що ця навчальна програма не
зазнала жодних змін протягом останнього року.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 13
січня 2017 року № 52 «Про оновлення навчальних програм для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних
закладів» до навчальної програми з інформатики для учнів 5-9 класів, що вивчали інформатику в 2-4 класі були
внесені зміни (затверджено навчальну програму наказом Міністерства освіти і науки України від 07 червня 2017
року № 804). Навчальні програми з усіх предметів було модернізовано на компетентнісній основі. Розставлені
наголоси на формування практичних навичок для подальшого їх застосування у реальному житті замість опрацювання
великого об’єму теоретичного матеріалу без можливості його застосування на практиці. Ознайомитись із оновленою
програмою можна на сайті Міністерства освіти і науки України.
Особливості оновленої навчальної програми для 5–9 класів
для учнів, що вивчали інформатику в 2–4 класах
Головною метою оновлення навчальної програми з інформатики для
учнів 5-9 класів, що вивчали інформатику в 2-4 класі було розкриття компетентнісного потенціалу предмета, а
також приведення програми у відповідність до концепції нової української школи (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-
2016/konczepcziya.html). Крім того, важливим було врахування думки громадськості через відкриту платформу
для онлайн обговорення, а також врахування змін внаслідок розвитку ІТ, зокрема т. зв. «четвертої
індустріальної революції».
В оновленій навчальній програмі збережено основні концепції та
ідеї її базової версії, що була затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 02 лютого 2016
року № 73. Зокрема, це покладений в основу курсу розвивально-компетентнісний підхід, що передбачає формування
предметних та ключових компетентностей, а також розвиток певних мисленнєвих навичок, насамперед алгоритмічного
мислення; тематичний поділ матеріалу, що дає змогу відводити 2 семестр на вивчення алгоритмізації та
програмування, а 1 семестр – на інші технології; поділ курсу на 2 концентричні рівні: пропедевтичний (5–7
класи) та рівень повноцінного формування компетентностей (8–9 класи). Нижче перелічено основні нововведення у
програмі з інформатики для 5–9 класів та пояснено їхні цілі.
У пояснювальній записці показано, як відображаються наскрізні
змістові лінії на двох концентрах курсу інформатики в основній школі (5–7 та 8–9 класи). Навчальні ресурси, що
цілеспрямовано висвітлюють ці лінії, зазначені у відповідних розділах програми. Учитель може користуватись
цими, а також іншими матеріалами для якнайповнішого представлення відповідного змісту.
До програми 5 класу значні зміни не вносились. До розділу
«Мережеві технології та Інтернет» додано матеріал «Використання мережі Інтернет для навчання». До розділу
«Опрацювання текстових даних» додано матеріал «Об’єкти та їхні властивості. Дії над об’єктами». Це дає змогу
ввести поняття об’єкта – одне з базових в інформатиці – на таких інтуїтивно зрозумілих прикладах, як об’єкти
текстових документів. За результатами громадського обговорення програми, до цього розділу додано також
створення однорівневих списків.
Програма з інформатики для 6 класу містить три теми: «Комп’ютерна
графіка», «Комп’ютерні презентації» і «Алгоритми та програми».
У розділі комп’ютерної графіки учні мають навчитись обґрунтовано
вибирати спосіб подання зображення для різних потреб. З цією метою розглядаються основні поняття комп’ютерної
графіки, основні принципи кодування растрових та векторних зображень, а також особливості найвідоміших
форматів файлів. Оскільки роботу із растровим графічним редактором учні, здебільшого, досить ґрунтовно
практикували у початкових класах, у 6 класі передбачено опанування інструментів роботи із векторною графікою,
проте окремі навички, що зазначені в діяльнісній складовій очікуваних результатів навчання, можна набувати
також під час роботи в растрових редакторах. Зокрема, важливим є опанування вмінь виконувати операції з
окремими об’єктами та їх групами, а також роботи із шарами для створення зображень. При цьому поняття шару
можна розглядати як у векторних, так і растрових зображеннях, виходячи із обраної траєкторії навчання.
Вивчення комп’ютерних презентацій у 6 класі базується на вже
існуючих навичках створення простих презентацій, які учні отримали в початковій школі. Очікується, що учні
зможуть обґрунтовувати доцільність використання презентацій у своїй навчальній діяльності та повсякденному
житті, оцінювати якість презентації, дотримуватися стилістичних вимог до її оформлення, а також робити перед
однокласниками доповідь на основі презентації.
У програмі не конкретизовані вимоги, наприклад, стосовно
налаштування показу презентації, тобто вчитель може формувати власну методику опанування цього вміння. Це може
включати в себе як підготовку до демонстрації презентації, обґрунтування розміщення та підключення пристроїв,
так і програмні налаштування: створення кнопок дій, визначення часу показу слайдів та перемикання між ними
тощо.
У розділі алгоритмізації та програмування в 6 класі вводиться
поняття об’єкта в програмуванні, його властивостей та подій (на які реагує об’єкт). Це поняття є інтуїтивно
зрозумілим; з різноманітними програмними об’єктами учні працювали в різних програмних засобах, зокрема
визначаючи та змінюючи властивості об’єктів. Тому це вводиться до поняття змінної (7 клас), яке є достатньо
абстрактним та інтуїтивно незрозумілим. Учитель може обирати середовище та мову програмування на власний
розсуд, враховуючи необхідність досягнення навчальних результатів: додавання об’єктів до програмного проекту
та змінювання значень властивостей об’єкта в програмі, програмування опрацювання подій. Для набуття
компетенції роботи з програмними об’єктами для 6-класників достатньо середовища програмування Scratch, що є
об'єктно-орієнтованим. У цьому середовищі об'єктами є спрайти, сцени, пікселі на малюнку сцени тощо,
підтримується широкий спектр подій, що можуть оброблятися об’єктами, а також є можливість ініціювання одними
об’єктами подій, на які реагуватимуть інші об’єкти (через надсилання повідомлень оператором message).
Навчання алгоритмічного програмування у 6 класі продовжується
завдяки застосуванню в алгоритмах вкладених структур повторення та розгалуження. Рекомендується поєднувати
навчання алгоритмічного програмування з основами об’єктно- та подійно-орієнтованого, пропонуючи учням до
розв’язання задачі, де опрацювання пов’язаних з об’єктами подій здійснюватиметься за алгоритмами з вкладеними
алгоритмічними структурами.
Орієнтовний перелік базових компонентів компетентнісних задач
Інформатика. 8-9 класи загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням
інформатики З 2016/2017 навчального року розпочинається поглиблене вивчення
інформатики у 9 класі за навчальною програмою «Інформатика. 8-9 класи загальноосвітніх навчальних закладів з
поглибленим вивченням інформатики», розміщеною на сайті Міністерства освіти і науки України. Дана програма не
зазнала змін. Навчальною програмою передбачено 4 години на тиждень вивчення інформатики за рахунок двох годин
з інваріантнтої складової навчального плану та двох годин з варіативної складової.
Компетентнісні завдання та задачі мають застосовуватися наскрізно
через увесь навчальний курс (компетентнісні задачі з інформатики можна розглядати як тип технологічних задач,
для яких обов’язковим є застосування ІТ, як засобу їх розв’язування).
Розв’язування компетентнісних задач зазвичай передбачає такі
етапи діяльності учнів:
Також, на уроках інформатики рекомендуємо обов'язково
ознайомлювати учнів із ресурсами для самоосвіти (враховуючи вікові особливості).
Ставлячи перед учням завдання, пов‘язані з використанням ресурсів
мережі Інтернет, потрібно постійно вести роз‘яснювальну роботу з безпечного використання, правил етичної
поведінки та дотримання авторських прав.
Оцінювання навчальних досягнень учнів з інформатики протягом
навчання здійснюється шляхом тематичного оцінювання. Значення оцінки за тему рекомендуємо визначати так:
розрахувати середній бал на основі поточних оцінок, а потім додати його до оцінки за підсумкову роботу, якщо
така була проведена і поділити на два. Такий алгоритм пропонується тому, що оцінку за підсумкову роботу не
можна прирівнювати до оцінки за поточну роботу, оскільки зміст завдань підсумкової роботи за визначенням
відображає зміст розділу (розділів), а її оцінювання є комплексним оцінюванням відповідних навчальних
досягнень.
Для ефективного контролю успішності учнів не досить лише виявити,
що вони знають й уміють. Оцінювання учня має складатися з двох компонентів — числового балу, який фіксує
результат перевірки знань, умінь і навичок школярів, рівня сформованості компонентів компетентностей, і
вербального оцінного судження, яке характеризує якість навчальної діяльності учня/учениці, ставлення до
навчання, старанність. Обґрунтовуючи оцінку, вчитель аналізує виявлені знання за формою, змістом, обсягом, а
також, що не менш важливо, вказує на прогалини та хиби в знаннях (за їх наявності) і надає рекомендації щодо
їх виправлення. Доведення цієї частини оцінкового судження до учнів має здійснюватися на етапі "оголошення та
обґрунтування оцінок" уроку; в процесі аналізу самостійної (практичної, лабораторної, контрольної) роботи; на
індивідуальних консультаціях тощо.
При оцінюванні навчальних досягнень учнів враховуються:
При вивченні курсу інформатики передбачається проведення різних
видів практичних робіт: демонстраційних, тренувальних, практичних, лабораторних, які спрямовані на
відпрацювання окремих технологічних прийомів, а також практикумів – інтегрованих практичних робіт (проектів),
орієнтованих на отримання цілісного змістовного результату. У завданнях до практичних робіт слід передбачати
використання актуального для учнів змістовного матеріалу й завдань з інших предметних областей. Встановлення
кількості практичних робіт з обов’язковим оцінюванням і кількості тематичних оцінювань в курсі інформатики
повинно здійснюватися з урахуванням обсягу навчального часу, що відводиться на викладання предмету в
конкретному класі. Рекомендуємо тематичне оцінювання здійснювати в кінці кожної теми навчальної програми,
об’єднуючи роботи з невеликих тем (до 5 годин) із наступними підсумковими роботами на кожному 8-10 уроці, а
кількість практичних робіт з обов’язковим оцінюванням рекомендуємо встановлювати на рівні 25% від загального
обсягу навчального часу, який відводиться на вивчення предмету (якщо в тексті навчальної програми відсутній
перелік практичних робіт з обов’язковим оцінюванням). Оцінки за обов’язкові роботи мають бути занесені
вчителем до класного журналу. Інші види практичної діяльності учнів (демонстраційні, тренувальні роботи,
практикуми) оцінюються в разі потреби.
Перелік деяких корисних ресурсів для самоосвіти учнів
Електронні підручники, курси
Ресурси для навчання програмуванню
Інтернет-олімпіада з інформатики
http://upml.knu.ua/internet-olimpiada-it-
2017/ (всеукраїнська інтернет-олімпіада з інформаційних технологій)
Для практичних робіт при вивченні відповідних тем та для
розвитку у учнів навичок алгоритмічного мислення радимо використовувати інтерактивні та ігрові задачі
міжнародного конкурсу з інформатики "Бобер" попередніх років: http://bober.net.ua/page.php?name=archive&
Також можливо використовувати безкоштовний інформаційний ресурс
http://thefuture.tilda.ws/about, на якій розміщуються науково-
популярні статті про новітні технології для учнів та вчителів, і які також можуть бути корисними у визначенні
з майбутньою професією. Напрямки, які охоплюють матеріали ресурсу: 3D-друк, Інтернет речей, Розумний дім,
використання дронів та інше.
Для вчителів інформатики рекомендується використовувати
безкоштовний масовий відкритий онлайн-курс «Алгоритми і проекти Scratch» на українській платформі масових відкритих
онлайн-курсів “Prometheus” (https://edx.prometheus.org.ua/courses/course-v1:KPI+Scratch
101+2017_T1/about), що охоплює теми «Алгоритми і програми» та «Проектна діяльність» навчальної програми
«Інформатика» для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, які вивчали інформатику в 2-4 класах.
Окремі відеоуроки можна використовувати і в навчальному процесі, впроваджуючи у практику змішане навчання. Є
можливість використовувати тестові завдання для перевірки знань учнів. Крім цього учитель має можливість
скачати будь-який урок даного курсу у формі презентації і використати у своїй діяльності.
Курс «Алгоритми і проекти Scratch» поділений на чотири модулі з сучасним
форматом подачі матеріалу, залученням підлітків до створення відео-уроків, що сприяє мотивації та відповідає
навчанню у форматі «рівний – рівному». В курсі вдало поєднуються науковий та науково-популярний стиль текстів,
мова лаконічна, точна і зрозуміла. Виклад матеріалу є доступним, відповідає віку учнів. Приведені у якості
прикладів проекти з природознавства, правил дорожнього руху та інші наочно демонструють міжпредметні зв’язки
інформатики з іншими дисциплінами, які вивчає учень (наприклад проект «Жук»). Запропоновані для самоперевірки
тести містять авторські підказки, які допоможуть усунути прогалини в знаннях учнів. Перші три модулі
присвячені вивченню різних видів алгоритмів: лінійних, розгалужених та циклічних. А в останньому модулі
слухачі курсу ознайомляться з електронікою та програмуванням мікроконтролерів за допомогою платформи Arduino.
Кожен модуль курсу поділений на 3 уроки (усього 12 уроків). У свою чергу кожен урок складається з коротких
яскравих відео, інтерактивних завдань та цікавих проектів.
При вивченні тем з інформатики, що стосуються кібербезпеки та
інших тем навчального предмету рекомендується ознайомлювати учнів з загрозами, які виникають внаслідок
поширення в мережі Інтернет матеріалів в інтересах пропаганди держави-агресора та способами і методами
уникнення цих загроз, доводити до відома учнів небезпеку використання заборонених ресурсів та програмних
засобів (відповідно до Указу Президента України №133/2017 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони
України від 28 квітня 2017 року "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних
заходів (санкцій)"»).
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 383 | |
Всього коментарів: 0 | |