- Газета «Вісник Переяславщини»
- 10 клас
- 11 клас
- Pascal
« Березень 2024 » | ||||||
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
- 2016 Вересень
- 2016 Жовтень
- 2016 Листопад
- 2017 Лютий
- 2017 Березень
- 2017 Червень
- 2017 Вересень
- 2017 Жовтень
- 2017 Листопад
- 2017 Грудень
- 2018 Лютий
- 2018 Червень
- 2018 Листопад
- 2018 Грудень
- 2019 Червень
- 2019 Вересень
- 2019 Листопад
- 2019 Грудень
- 2020 Січень
- 2020 Лютий
- 2020 Березень
- 2020 Вересень
- 2022 Жовтень
- 2023 Березень
- 2024 Березень
« попередня |
наступна » |
Урок 14
Тема уроку: "Розв'язування
задач з лінійними алгоритмами "
Мета уроку: Навчитися розв'язувати прості задачі з лінійними алгоритмами.
Тип уроку: Практична робота.
На початку уроку необхідно нагадати дітям правила поведінки в комп'ютерному
класі та правильної роботи за комп'ютером.
Повторити з учнями поняття величини, типи величин в мові Паскаль, поняття команди
присвоєння, правила оформлення виразів та пріоритет виконання операцій, основні
арифметичні функції мови Паскаль.
Розв'язати наступні приклади (повторення):
- Якщо значення цілочисельних змінних наступне X=15, Y=25, Z=8, то чому будуть
дорівнювати значення цих змінних після виконання операцій присвоювання:
X := sqrt(Y)*2; Y := Y-2; Z := Y div 2 mod 3;
Відповідь: X:= sqrt(25)*2 X = 10
Y:= 25 - 2 Y = 23
Z:= 23 div 2 mod 3 Z = 2 - Написати команду присвоєння, що надає значення середнього арифметичного
змінних X та Y змінній Z.
Відповідь: Z := (X + Y) / 2 - За допомогою яких операторів присвоєння можна поміняти місцями значення
двох змінних X таY.
Для цього необхідно використання третьої змінної того ж типу, що й змінні X та Y, наприклад, Z:
Z := X; X := Y; Y := Z - Далі можна розв'язати задачі з запропонованого підручника на сторінках 55
- 58.
Приклади розв'язування задач:
№41.
Умова: Якщо на одну шальку терезів посадити Даринку, яка важить n
кг, і Наталку, яка важить на 5 кг менше, а на іншу насипати m кг цукерок, то
скільки кілограмів цукерок доведеться з'їсти дівчаткам, щоб шальки терезів врівноважились.
Введемо наступні змінні для зберігання необхідних результатів:
N - вага Даринки;
M - вага цукерок;
P - вага цукерок, що необхідно з'їсти дівчинкам.
Тоді програма для розв'язання задачі буде такою:
Program Task_41; Uses Crt; Var M,N,P: real; Begin Clrscr; Write('Введіть вагу Даринки: '); Readln(N); Write('Введіть вагу цукерок, що лежать на терезах: '); ReadLn(M); P:=N+N–5–M; {N – 5 – вага Наталки} WriteLn('Дівчаткам необхідно з''їсти ',P,' кг цукерок.'); ReadLn; {Процедура затримує зображення на екрані до натискання клавіші Enter} End.
№50.
Умова: Дано два дійсних числа a та b. Обчислити їх суму,
різницю, добуток.
Необхідні змінні:
a, b - задані числа;
Add - сума чисел;
Sub - різниця чисел;
Multy - добуток чисел.
Програма має наступний вигляд:
Program Task_50; Uses Crt; Var a,b,Add,Sub,Multy: real; Begin ClrScr; Write('Введіть два числа: '); ReadLn(a,b); Add:=a+b; Sub:=a–b; Multy:=a*b; WriteLn('Результати обчислень: '); WriteLn('Сума = ',Add:8:2); WriteLn('Різниця = ',Sub:8:2); WriteLn('Добуток = ',Multy:8:2); Readkey; {Процедура затримки зображення на екрані до натискання будь-якої клавіші} End.
№51.
Умова: Дано дійсні числа x та y. Обчислити значення виразу:
Необхідні змінні:
x, y - задані числа;
Rez - результат обчислень.
Програма має наступний вигляд:
Program Task_51; Uses Crt; Var x,y,Rez: real; Begin ClrScr; Write('Введіть два числа; '); ReadLn(x,y); {Будьте уважні при розставлянні дужок у виразі} Rez:=(abs(x)-abs(y))/(1+abs(x*y)); WriteLn('Rez= ',Rez:8:2); ReadKey; End.
№58.
Умова: Дано гіпотенуза і один з катетів прямокутного трикутника. Знайти
другий його катет і площу вписаного круга.
Необхідні змінні:
a - катет прямокутного трикутника;
c - гіпотенуза прямокутного трикутника;
b - довжина невідомого катета;
S - площа вписаного круга.
Математична довідка:
- другий катет прямокутного трикутника знаходиться за теоремою Піфагора
a 2 + b 2 = c 2, звідки випливає, що катет дорівнює:
- площа вписаного круга обчислюється за наступною формулою:
Програма має наступний вигляд:
Program Task_58; Uses Crt; Var a,b,c,S: real; Begin ClrScr; Write('Введіть довжину гіпотенузи: '); ReadLn(с); Write('Введіть довжину відомого катета: '); ReadLn(a); b:=sqrt(sqr(c)-sqr(a)); S:=Pi*(a+b-c)/2; WriteLn('Довжина невідомого катета: ',b:8:2); WriteLn('Площа вписаного кола: ',S:8:2); ReadKey; End.
№62.
Умова: Обчислити відстань між двома точками з координатами (x1;
y1) та (x2; y2).
Необхідні змінні:
x1, y1 - координати першої точки;
x2, y2 - координати другої точки
Математична довідка:
Відстань між двома точками обчислюється за теоремою Піфагора, як катет прямокутного
трикутника, побудованого наступним чином:
Тоді відстань між точками з координатами (x1, y1) та (x2,
y2) буде обчислюватись за наступною формулою:
Враховуючи, що різниця між координатами точок підноситься до квадрату, можна
не звертати увагу на послідовність координат в різниці.
Програма має наступний вигляд:
Program Task_62; Uses Crt; Var x1,x2,y1,y2,S: real; Begin ClrScr; Write('Введіть координати першої точки: '); ReadLn(x1,y1); Write('Введіть координати другої точки: '); ReadLn(x2,y2); S:=sqrt(sqr(x1-x2)-sqr(y1-y2)); WriteLn('Відстань між двома точками дорівнює: ',S:8:2); ReadKey; End.
№66.
Умова: Визначити, яку роботу необхідно виконати, щоб підняти тіло масою
m на висоту h від Землі.
Необхідні змінні:
m - маса тіла;
h - висота підйому тіла;
A - робота.
Математична довідка:
Робота, необхідна для підняття тіла масою m на висоту h, обчислюється
за наступною формулою:
A = mgh,
де g = 9,8 - таблична константа (прискорення вільного падіння).
Програма має наступний вигляд:
Program Task_66; Uses Crt; Var m,h,A: real; Begin ClrScr; Write('Введіть масу тіла: '); ReadLn(m); Write('Введіть висоту підйому тіла: '); ReadLn(h); A:=m*h*9.8; WriteLn('Виконана робота дорівнює: ',А:8:2); ReadKey; End.
№73.
Умова: Визначити, яку платню одержить на фірмі сумісник за виконану роботу,
якщо йому нараховано S грн., а податок становить 20 відсотків.
Необхідні змінні:
S - сума нарахувань сумісника;
P - реальна платня, що він одержить у касі (за умовою вона становить
80% від нарахувань).
Програма має наступний вигляд:
Program Task_73; Uses Crt; Var P,S: real; Begin ClrScr; Write('Введіть суму нарахувань робітника: '); ReadLn(S); P:=S*0.8; WriteLn('Платня сумісника становить: ',P:8:2); ReadKey; End.
№76.
Умова: Скласти програму, що подає звуковий сигнал з частотою H
Гц та тривалістю Т мс.
Необхідні змінні:
H - частота звука;
T - тривалість звука.
Програма має наступний вигляд:
Program Task_76; Uses Crt; Var H,T: integer; Begin ClrScr; Write('Введіть частоту звука: '); ReadLn(H); Write('Введіть тривалість звуку: '); ReadLn(T); Sound(H); Delay(T); NoSound; End.
№77.
Умова: Дано значення змінних x, y, z. Обчислити
значення змінної t:
Необхідні змінні:
x, y, z - задані числа;
t1, t2, t3, t4 - результати обчислень за відповідними
формулами завдання 77 підпункти 1), 2), 3), 4).
Математична довідка:
Для обчислення будь-якої степені будь-якого числа можна скористатися такою формулою:
Мовою Паскаль це буде мати наступний вигляд:
Exp(ln(x)*y)
Програма має наступний вигляд:
Program Task_77; Uses Crt; Var x,y,z,t1,t2,t3,t4: real; Begin Clrscr; Write('Введіть три числа: '); ReadLn(x,y,z); T1:=(x+y)/(x-1/2)-(x-z)/(x*y); T2:=exp(ln(x)*exp(ln(y)*(z+2)))+ exp(ln(x)*exp)ln(y)*z))); T3:=(1+z)*(x+y/z)/(x-1/(1+sqr(x)); T4:=x/(1+sqr(x)/(3+sqr(2*x)/(5+sqr(3*x)))); WriteLn('Т1= ',Т1:8:2); WriteLn('Т2= ',Т2:8:2); WriteLn('Т3= ',Т3:8:2); WriteLn('Т4= ',Т4:8:2); ReadKey; End.
Домашнє завдання:
- повторити теоретичний матеріал за попередні уроки;
- задачі з запропонованого підручника 42, 52, 59, 63, 74, 75, 78.
« попередня |
наступна » |